Het schrijven van webteksten
Zoek je een ervaren tekstschrijver om webteksten voor je website te schrijven? Dan ben je bij 54U Media aan het goede adres. Onze technische vakredacteuren hebben naast het schrijven van teksten voor onze printtitels, ook veel ervaring in het schrijven van webteksten.
Onze tekstschrijvers hebben meer dan 30 jaar ervaring in het schrijven van alle soorten webteksten, waarbij je bijvoorbeeld kunt denken aan teksten voor je webshop, product- of diensteksten, persberichten of blogteksten. Onze tekstschrijvers werken vanuit een passie voor taal en zijn meesters in het overbrengen van jouw boodschap naar de juiste doelgroep.
Pakkende webtekst
Het schrijven van een pakkende webtekst voor je website is niet voor iedereen heel makkelijk. Je verhaal moet helder zijn en passen bij de identiteit van je bedrijf en bij je doelgroep. Wat in jouw heel logisch klinkt vanwege je eigen brede product- of dienstenkennis en ervaring, moet voor je bezoekers ook begrijpelijk zijn. Het is de uitdaging om daar een goede balans in te vinden. Bovendien moeten het korte en bondige webteksten zijn. De bezoeker scant heel snel jouw webtekst en gaat alleen over tot actie als het verhaal hem/haar boeit.
Lezen vanaf een scherm is intensiever dan vanaf papier. Naast het feit dat het langzamer gebeurt, is het ook moeilijker om de concentratie en aandacht vast te houden van je bezoekers omdat er op een webpagina veel afleiding is. Hierdoor lezen bezoekers vluchtiger en oppervlakkiger. Ze zullen nooit de hele tekst lezen, maar scannen de pagina aan de hand van tussenkoppen, opvallende links en hun eigen zoekwoorden.
Het schrijven van webteksten
In principe schrijf je de teksten op je webpagina voor jouw doelgroep, maar toch kun je de teksten dusdanig optimaliseren dat je beter gevonden wordt in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google.
Maak gebruik van korte zinnen.
Of jouw webteksten nu lang of kort zijn, de lengte van de zinnen is veel belangrijker. Lange teksten kunnen duiden op kennis maar kunnen ook de aandacht afzwakken. Gebruik bij webteksten niet te veel content (tekst), maar zorg ervoor dat de tekst relevant blijft en de bezoeker uitnodigt tot verdere actie.
Bepaal voor de webtekst de belangrijkste zoekwoorden
Het is aan te raden om in de webtekst per 100 woorden ongeveer 3 keer het belangrijkste zoekwoord te gebruiken. Wanneer je bijvoorbeeld een tekst hebt van 350 woorden over een nieuwe boormachine, noem dan ongeveer tien keer het woord boormachine.
Maak de tekst niet te moeilijk of te technisch
Vaak is de bezoeker via een algemene zoekterm op jouw website uitgekomen. Hij wil bijvoorbeeld een gat boren in een metalen plaat en is op zoek naar een oplossing. Door voorzichtig te zijn met te veel technische informatie kom je bij je bezoekers sympathieker over en laat je toch merken dat je weet waar je het over hebt.